Stanoviska Komise pro etiku  ze 17. 1. 2007

Přítomní: Jandourek, Jůn, Černý,  Velíšek,, Bystrovová, Osvaldová, 
Omluveni: Kruml, Lipold, Bílek, 

Nová podání:

* Stížnost Miloše Kotka na zveřejňování velkých fotografií vrahů (Stodolovi, Zelenka), kde působí jako neproblémové a tzv. vysmáté osoby. Autor si stěžoval konkrétně na MFD. Komise se případem zabývala a přijala obecnější stanovisko, které má dvě roviny:  Zveřejněním takových fotografií se dostávají příbuzní do osobní tísně a každá redakce by v podobných případech měla postupovat nanejvýš citlivě a obezřetně a rozvažovat, co je pro zpravodajství nutné a co není. Na druhé straně: Nelze opomíjet presumpci neviny a označovat za vraha někoho, kdo ještě nebyl pravomocně odsouzen. Což opět vede k obezřetnosti při zveřejňování fotografií.

* Stížnost Jiřího Svobody na články v MFD, kterými měl být na základě nepodložených faktů poškozen ředitel ZŠ v Táborské ulici Vít Beran. Bohužel žádné články, včetně titulků, podle kterých by se daly najít, ani konkrétní údaje a data, jména redaktorů, kdy články měly vyjít a pod., nebyly přiloženy. Stěžovatel byl požádán mailem o upřesnění. Zatím nepřišlo.

* Stížnost (mailem) Václava Kabáta cit: „shledavam v ceskych mediich fakticke chyby tykajici se nepresnych prekladu...nejzavaznejsim takovym prikladem je prekrucovani slov iranskeho prezidenta. I ve zprave CTK (http://www.ctk.cz/zpravy/vseobecne_view.php?id=229513), prebrane nasledne serverem novinky.cz, je iranskemu prezidentovi prisuzovan vyrok o vymazani izraele z mapy.

Ve vyse uvedem clanku, ale nejen tam, chybi zcela poukaz na mj. Rezoluci OSN cislo 3379 (http://domino.un.org/UNISPAL.NSF/99818751a6a4c9c6852560690077ef61/761c1063530766a7052566a2005b74d1!OpenDocument ), ktera oznacuje politicko-socialni podstatu Izraele-sionismus- za rasistickou.

Doufam, ze tento muj podnet bude seriozne projednan a bude prispevkem k vyssi kvalite novinarske prace (jak ostatne stanovit etalon teto profesi nez posuzovanim jeji prace u nejserioznejsich temat)“.

Komise přeposlala stížnost k vyjádření ČTK, nicméně upozorňuje, že co a kde řekl prezident Iránu lze najít např. na http://www.mfa.gov.il/MFA/About+the+Ministry/MFA+Spokesman/2005/Iran+president+calls+to+annihilate+Israel+27-Oct-2005.htm
Rezoluce OSN 3379 z 10.11.1975 byla 16.12.1991 revokována rezolucí 4686.


Dořešená a řešená podání
· Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Komise si promítne příslušný pořad a prosí kolegu Krumla, aby na příští zasedání kazetu opatřil. 

· Stížnost výkonné ředitelky APRA Luďky Raimondové na magazín Industry Europe, který si údajně vynucoval inzerci prostřednictvím redakčních materiálů. Redakce byla požádána o stanovisko

· JUDr. Hrabák – stížnost na Novu, že vysílala v pořadu Občanské judo nepravdivé informace. Komise si promítla příspěvek, je třeba ještě zjistit, jaké byly k obrazu podtitulky. Materiál je neobsahoval, tak že není možné ověřit, zda bylo uvedeno, že jde v případě JUDr. Hrabáka o archivní záběry a koho. K věci se vyjádřila redakce Občanského juda, v dopise se mimo jiné říká: „v reportáži nebylo uvedeno jméno, příjmení, bydliště ani místo působení JUDr. Hrabáka. Byly tam jen archivní záběry z archivu TV Nova.“ Pokud reportáž neměla podtitulky, může jít o porušení etického kodexu. Případ nebyl uzavřen - kolega Kruml byl požádán o doplňující informace. Případ zatím nebyl dořešen.
· M. Hoření – tisková mluvčí KSČM, si stěžuje na Hospodářské noviny, že v článku o kandidátce KSČM Martě Semelové uveřejnily větu Dějiny se falšují, souzeni (v 50 letech) byli jen ti, co se opravdu provinili, kterou Mgr. Semelová neřekla. Na základě této věty pak vyšel další materiál v Respektu. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen.

· Stížnost J.Grzeszczykové na několik redakcí – Nova, Karvinský deník, AHA aj. že přes nesouhlas maminky byly otištěny její fotografie a také některá její vyjádření, která jsou zkreslená a média „házejí dále špínu a lži“ na adresu jejich rodiny. Bylo vyžádáno stanovisko redakce. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen.
· Firma ZEKIWA si stěžuje na pořad české televize Černé ovce (redaktorka Mária Křepelková), domnívají se, že příspěvek byl účelově sestříhán a firma byla poškozena prací novinářky. Komise děkuje redakci ČT za zaslání příspěvku. Už v minulém zápise byla formulace, že redaktorce i stěžovateli bude komise adresovat několik dotazů. A to zejména, zda byla oběma stranám sporu dána dostatečná možnost se vyjádřit a zda a jak proběhlo soudní řízení o reklamaci. Redakci ČT byl zaslán dopis se žádostí, aby M. Křepelková odpověděla na několik dotazů. Zatím bez odezvy. Trvá a je třeba urgovat. 

· Stížnost na Přerovské noviny, které uveřejnily 14. 9. 2006 článek paní Jánské, původně uveřejněný téhož dne v iDNES, ale s pozměněným titulkem a bez uvedení jejího jména, přičemž jako autoři byli uvedeni "redakce a MF Dnes". Redakci Přerovských novin byl odeslán dopis s prosbou o vyjádření. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. 

· Stížnost na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. 

· Podání Heleny Trinkewitzové na porušení Etického kodexu novináře redaktorkou Alenou Sobotkovou z deníku Blesk. Helena Trinkewitzová se ohrazuje, že v článku "Střelil Matyáškovi (7) šíp do krku!" jsou lži a nepravdy. Přišla odpověď redaktorky, která se proti obvinění ohrazuje a píše, že v článku pouze citovala jen to, co jí řekl očitý svědek. Vzhledem k tomu, že jde o tvrzení proti tvrzení, bude stěžovatelce poslán dopis s návrhem, aby žádala tzv. právo na odpověď, pokud může dokázat, že případ proběhl jinak, a redaktorka byla mylně informována svědkem.

· Stížnost na Týdeník Kroměřížska, kde byl zveřejněn článek o autonehodě, ve které byl řidič označen za jejího původce přesto, že byl soudem zproštěn obvinění. Stěžovatel žádal omluvu a opravu, redakce mu nevyhověla. Přišla odpověď redakce, kde je uvedeno, že v článku nebyl nikdo jmenován, navíc autor článku už v redakci nepracuje. Komise se podáním zabývala dvakrát, vyjádření redakce stěžovateli zaslala, on s ním nesouhlasí. V takovém případě má občan právo na tzv. odpověď a pokud mu redakce nevyhoví, může se obrátit na soud. To také komise stěžovateli doporučuje.

Další schůze komise se bude konat ve středu 21. února  2007 v 18 hodin na obvyklém místě.

